· 

"Ik kan geen vis tekenen."

Daar stond ik, op een verjaardagspartijtje om deze een creatieve invulling te geven. Het thema was de zee. Nadat de meisjes op het doek met ecoline hun zee hadden gemaakt en deze lag te drogen, was het tijd voor deel 2: het schilderen van een vis.
Ik dacht dat dat voor kinderen die 6 of net 7 zijn niet zo’n probleem zou moeten zijn.
“Wil jij voor mij een vis tekenen? Ik kan dat niet.” “Ik ook niet.” “Als ik een vis voor jouw maak dan is het mijn vis en niet jouw vis. En het is juist leuk dat het jouw vis wordt.” leg ik uit.
Het was een moeizaam proces. Met potlood, klein en veelal in het midden van het A4 vel. 


Acht meisjes van amper of nog niet eens 7 jaar die worstelden met het vormgeven van een vis. Allemaal  tekenden ze de vis op dezelfde manier; de liggende lemniscaat met één platte kant.
“Ik kan dat echt niet hoor.” "Het lukt niet." "Deze is mislukt!"  

Ik schrok van wat ik hier zag. Hoe is het mogelijk dat ze, nog maar net of nog niet eens kleuter af, moeite hebben met het tekenen van een vis? En hun eigen tekeningen al als fout en stom benoemen. Wat is er met hun eigen beeldvorming gebeurd? Hoe vastgeroest zit nu al het voorbeeld van hoe je een vis tekent? Bij wat navragen bleek dat ze op school van de juf hadden geleerd dat ze op deze manier een vis moesten tekenen.  


Hop, allemaal een nieuw blad. Is de manier van de juf écht de enige manier om een vis te maken? Of zijn er meer? Zien alle vissen er zo uit? Hebben ze wel eens een aquarium gezien? Hoe ziet Nemo er uit? Een dolfijn? Een goudvis? Hebben die allemaal dezelfde vorm? Dezelfde staart? Potloden weg en meteen met de kwast! Een kwast nodigt uit tot groter werken.
Ze begonnen wat onwennig. Ik heb samen met de moeder van de jarige flink moeten praten om de meisjes te overtuigen dat je niks fout kan doen. Dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat er heel veel verschillende vissen zijn. Dikke, dunne, met strepen, met stippen, met heel veel kleuren en ook vissen die nog helemaal niet ontdekt zijn!

Volwassen zijn met de beste bedoelingen geneigd om kinderen voor te gaan doen he je iets tekent. Als een kind er om vraagt zijn er vele manieren om het kind een eigen vorm te laten bedenken. Bekijk samen voorbeelden van hoe vissen er uit zien. Laat ze bewegen als een vis, laat ze lucht happen als een vis, kijken als een vis. Laat ze bedenken hoe zij er als vis uit zouden zien. Is het een snelle of een langzame vis. Laat ze vorm geven aan hun eigen wereld. De vissen van de dametjes? Aan het eind van de middag stonden er 8 trotse dametjes met (bijna) allemaal verschillende vissen! 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0