Tekentaal

Tekentaal · 19. juni 2020
"This is my drug. Drawing is my drug." Hoor ik hem zeggen terwijl hij aan het tekenen is. Hij is een 10 jarig, hoogbegaafd en hoogsensitief jongetje uit groep 6. Het loopt allemaal niet zo heel lekker met hem. Al heel lang niet. Op school niet en thuis niet. In het tekenen kan hij zijn ei kwijt. "Dit is mijn eigen bedachte animatronic.Hij heet Phantom. Weet je wat phantom betekent?" Phantom is een soort hond achtige robot. Zwart en rood, met scherpe tanden en vleugels. Maar hij is een 'good...

Tekentaal · 23. februari 2018
"Hoe werkt dat nou eigenlijk precies wat jij doet in tekensessies met de kinderen? " vroeg mij laatst iemand. Omdat ik de vraag vaker krijg, ga ik hem proberen uit te leggen. Ik werk met tekentaal. Dat houdt in dat ik kijk naar de informatie die onbewust in de tekening naar buiten wordt gebracht. Maar wat is dan dat onderbewuste? Er is een hele mooie omschrijving van Sigmund Freud: “Alles wat ik weet maar waaraan ik op dit moment niet meer denk, alles wat me ooit bewust was, maar wat nu...

Tekentaal · 12. september 2016
Ik vraag me wel eens af hoe ik als kind was. Vanaf mijn zevende jaar en de verhuizing nadat mijn vader overleden was weet ik best veel, maar daarvoor heb ik, op een paar flarden na, geen enkel beeld. Mijn moeder gaf aan dat ze ook een stuk uit de film kwijt is. Wel wist ze me te vertellen dat ik een gemakkelijk kind was. Ik was altijd aan het tekenen, met poppen aan het spelen. Extreem verlegen was ik niet, maar ook geen held. Want zei ze: Als je ergens naar de wc moest waar je het niet kende,...

Tekentaal · 09. juli 2016
In mijn vorige blog vertelde ik over de tekenontwikkeling van de peuter en de kleuter. Rond hun zesde levensjaar ontstaat wat we in de tekentaal noemen de 'sandwich- fase'. Het besef van een hemel en aarde en de zoektocht naar sociale houvast. Dit zie je in de tekening terug. Onderaan de tekening verschijnt een rand die de bodem symboliseert en bovenaan de bladrand gaan ze de lucht tekenen, vaak een blauwe rand. De koppoters worden mensjes met rompen en ledematen Technisch hoeft het allemaal...

Tekentaal · 01. april 2016
Mijn moeder heeft van mij en mijn broers veel tekeningen bewaard. Het geeft een mooi beeld van mijn tekenontwikkeling en van waar ik op een bepaalde leeftijd mee bezig was. Het zijn voor mij waardevolle documenten die me net zoveel over mezelf vertellen dan mijn rapporten die vol staan met cijfertjes. Op school wordt vooral aandacht besteed aan de cognitieve ontwikkeling. Rekenen, lezen, spelling, taal…het wordt allemaal getoetst en de resultaten zijn terug te vinden in een rapport. Dat je de...

Tekentaal · 09. maart 2015
Een paar weken geleden belde een moeder op. Ze maakte zich zorgen om haar dochter van 5 en vroeg zich af of ik iets voor haar kon betekenen. Het meisje was erg onzeker, droomde veel, huilde veel. Ze hield erg van tekenen en haar moeder dacht dat daar misschien wel een ingang was te vinden naar een oplossing. De juf op school dacht erover om haar een jaar extra te laten kleuteren, maar voor de moeder voelde dit niet goed. Leg maar eens aan een onzeker kind uit dat het wel een goed rapport heeft...

Tekentaal · 13. oktober 2014
Voor mij is het allemaal heel logisch. Tekenen, schilderen, zingen…het werkt therapeutisch, Ook als je geen problemen hebt . Ik kan er mijn spreekwoordelijke ei in kwijt. Toch ben ik naast (teken en schilder) juf kindertekentherapeut geworden. Ik was nieuwsgierig hoe het kan dat het zo werkt. En of en hoe ik het dan specifiek en bewust kon inzetten als er wél een probleem was. En wat wanneer het beste werkt en waarom dat dan werkt. En hoe het kan dat voor het ene kind zijn blad te klein...

Tekentaal · 07. februari 2014
Regelmatig volg ik nascholingsdagen. Toen ik een dag zag met het thema: “Als zekerheden wankelen.” heb ik me direct aangemeld. Het is een thema waar ik zelf veel affiniteit mee heb, maar ik zie in mijn werk dat er veel gebeurd in levens van kinderen en dat een leven soms behoorlijk op kop kan staan. Tijdens deze nascholing doen we altijd zelf de teken oefeningen om te kijken en te voelen wat het doet en/of kan doen. Eén van de opdrachten was “Storm op zee.” De storm staat symbool voor...