Onderwijs · 03. januari 2023
Ik zie soms vraagtekens in de ogen van mensen als ik ze vertel dat ik met de kinderen uit mijn ‘plusgroep’ vaak creatief werk. Hoogbegaafde kinderen willen toch juist veel leren? Waarom bied jij dan zoveel creatieve werkvormen aan? Leren en creatief werken lijken nog steeds twee losstaande zaken te zijn terwijl er zó ongelofelijk veel wordt geleerd! Ik ga proberen uit te leggen waarom ik vaak creativiteit aanbied. In de periode voor de kerstvakantie werkte ik met de leerlingen over het...

Tekentaal · 19. juni 2020
"This is my drug. Drawing is my drug." Hoor ik hem zeggen terwijl hij aan het tekenen is. Hij is een 10 jarig, hoogbegaafd en hoogsensitief jongetje uit groep 6. Het loopt allemaal niet zo heel lekker met hem. Al heel lang niet. Op school niet en thuis niet. In het tekenen kan hij zijn ei kwijt. "Dit is mijn eigen bedachte animatronic.Hij heet Phantom. Weet je wat phantom betekent?" Phantom is een soort hond achtige robot. Zwart en rood, met scherpe tanden en vleugels. Maar hij is een 'good...

Onderwijs · 02. december 2019
“Wat doe jij veel met beeldend werken! Zit daar nou nog verschil in? In lessen op school en als je therapie geeft?” Het antwoord is ja…en ook nee. Ja, als het gaat om het ‘doel’. In de klas wil ik dat kinderen iets leren, ontdekken, bedenken. Er staat een bepaald thema, beeldaspect, techniek, vaardigheid of materiaal centraal. (of een combinatie daarvan) We bekijken vooraf beelden die aansluiten bij de opdracht om ze te inspireren en op ideeën te brengen. Soms laat ik ze eerst...

Kunst en expressie · 28. maart 2019
Vorig jaar draaide ik een kunstproject op meerdere scholen. Het project bestond uit een aantal lessen. De eerste les bestond uit ruim 1,5 uur experimenteren met verf. Op 6 tafelgroepen stonden de 3 basiskleuren en wit. Bij iedere tafelgroep was een andere manier van werken met verf uit te proberen. Met spatels, spetteren, met knikkers, rollers, veren, vingers…. Voor veel kinderen was dit een nog onbekend terrein. De kwast kennen ze wel maar dat je ook op andere manieren met verf kan werken?...

Onderwijs · 20. december 2018
“Hoe kan je op creatief gebied met kinderen goed werken met een thema? Hoe voorkom je dat de focus snel ligt op het eindproduct? Zou het werken met een thema als vertrekpunt gezien moeten worden voor eigen beelden van kinderen?” Een vraag die werd ooit gesteld door Sabine Plamper op de Linked In groep 'cultuureducatie met kwaliteit'. Er kwamen een aantal interessante reacties op. Kan je ook vanuit het materiaal werken zonder daar een thema aan te hangen en echt op het proces te focussen?...

Onderwijs · 05. september 2018
Stel je eens voor dat je de kinderen een bladzijde uit een rekenboek voor hun neus krijgen met de mededeling: "Zo, ik verwacht dat jullie netjes schrijven en goed nadenken over de sommen. Hier is een voorbeeld waar je naar kan kijken." Dat gaat natuurlijk niet werken. Maar dit is voor veel kinderen wel de realiteit van tekenlessen. Er wordt kort uitleg gegeven wat er wordt verwacht, er verschijnt een voorbeeld op het digibord van hoe het er ongeveer uit kan zien en de kinderen kunnen beginnen....

Kunst en expressie · 01. juni 2018
Toen ik op de PABO zat hadden we les van een bevlogen docente beeldende vorming. Ik heb een heel aantal dingen onthouden waaronder de les waarin ze vertelde over Allaprima en het boek dat daarbij hoorde. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Een aantal jaar geleden heb ik het boek besteld en steeds als ik het doorblader dan denk ik: Ja…zo zie ik het ook. “In krabbeltekeningen is het vanzelfsprekend dat de dingen geen vaste vorm en betekenis hebben. Het kind zoekt en vindt verschillende...

Tekentaal · 23. februari 2018
"Hoe werkt dat nou eigenlijk precies wat jij doet in tekensessies met de kinderen? " vroeg mij laatst iemand. Omdat ik de vraag vaker krijg, ga ik hem proberen uit te leggen. Ik werk met tekentaal. Dat houdt in dat ik kijk naar de informatie die onbewust in de tekening naar buiten wordt gebracht. Maar wat is dan dat onderbewuste? Er is een hele mooie omschrijving van Sigmund Freud: “Alles wat ik weet maar waaraan ik op dit moment niet meer denk, alles wat me ooit bewust was, maar wat nu...

Kunst en expressie · 15. november 2017
‘Is het nou echt wel zo belangrijk?’ ‘Daar leren ze toch niks van?’ Een veelgehoorde vraag en opmmerking als ik met mensen praat over beeldend werken met kinderen. Mijn antwoord daarop is: Ja, het is echt wel zo belangrijk. En Ja, daar leren ze heel veel van. Al hangt aan die laatste wel met een ‘mits’. Daar kom ik later op terug. Waarom is het dan zo belangrijk? Kinderen leren over de wereld en zichzelf door te ervaren en te onderzoeken. Ze laten hun ‘sporen’ achter in het...

Onderwijs · 13. september 2017
“In onze wereld worden we vooral opgemerkt en gewaardeerd om wat we doen. Alsof ons 'er zijn' op zich geen werkelijke betekenis heeft.” las ik afgelopen week in een nieuwsbrief. Ik moest meteen denken aan expressie. Expressie heeft alles te maken met het er 'zijn'. Je geeft immers door je gevoelens en ervaringen te uiten een stukje van jezelf bloot. Expressie is een gevoel dat je uit met je gezicht, je gebaren, je muziek of andere kunstvorm. Afgelopen woensdag was ik aan het schilderen met...

Meer weergeven