· 

Juf, is dit goed?

Toen ik op de PABO zat hadden we les van een bevlogen docente beeldende vorming. Ik heb een heel aantal dingen onthouden waaronder de les waarin ze vertelde over Allaprima en het boek dat daarbij hoorde. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Een aantal jaar geleden heb ik het boek besteld en steeds als ik het doorblader dan denk ik: Ja…zo zie ik het ook.

 

“In krabbeltekeningen is het vanzelfsprekend dat de dingen geen vaste vorm en betekenis hebben. Het kind zoekt en vindt verschillende mogelijkheden om aan zijn ideeën vorm te geven. De kijker heeft daar vaak moeite mee, omdat hij met zijn eigen voorstelling/beelden naar die van een kind kijkt. Maar dat dit vermogen tot zoeken en vinden van oplossingen snel opdroogt als de volwassene het kind gaat vertellen dat kuikentjes geel gekleurd moeten worden en dat de boom groter is dan het huis, wordt vaak niet gezien.”

 

Het fantastische van beeldend werken is dat er veel oplossingen mogelijk zijn voor een probleem. Als je kinderen hierin stimuleert en ze ruimte biedt om te experimenteren en te onderzoeken, maakt dit een kind rijker.

Als een kind krabbelt werkt een kind met het grootste gemak over getekende delen heen. Veranderen kost geen enkele moeite. Deze mogelijkheid verandert op het moment dat ze met vaste tekens en vaste betekenissen gaan werken Het “schematisch” tekenen. Als een kind niet meer gestimuleerd word of de ruimte krijgt om te “veranderen” zal het blijven hangen in schematisch tekenen.

 

Tijdens mijn tekenlessen hoor ik steeds weer: “Mag je ook….?” Of “Is dit ook goed?” “Deze is fout. Mag ik een nieuw blaadje?”
Nee, dat mag niet. Zullen we eens kijken of we er iets anders van kunnen maken? Kijk eens goed?
“Oh ja! Dat kan ook!” Kinderen leren anders kijken. Ze leren ook om durven. Dat is heel veilig op papier. Maar al deze dingen werken door op andere vlakken. Het zal ook in een probleem situatie op den duur gaan zoeken naar oplossingen in plaats van dat het meteen denkt in: “goed” en “fout” of “kan niet”.

 

 In de expressie vakken leren kinderen vaardigheden als flexibiliteit en moed. Naast rekenen en lezen toch ook best wel heel handig om deze eigenschappen te hebben in onze maatschappij toch?

Reactie schrijven

Commentaren: 0