Hoe werkt tekentaal?
De informatie die een kind onbewust in de tekening naar buiten brengt kan inzicht geven in wat het kind nodig heeft.
Ik let op verschillende aspecten in een beeld. Is er ingekleurd of juist niet? Welke kleuren zijn aanwezig of juist afwezig? Hoe is de lijnvoering? Zijn het stevige, trefzekere lijnen? Of zijn het dunne twijfelende lijntjes die slecht te zien zijn? Hoe is er ingekleurd (luchtig of juist verstikkend dicht). Zijn er symbolen aanwezig in de tekening? (o.a. zon, regenbogen, dieren) Ontbreekt er iets? (bijvoorbeeld handen aan een mensfiguur, deuren in een huis). Hoe is de ruimte op het blad gebruikt? Hoe staan de getekende elementen t.o.v. elkaar?
Al deze informatie wordt gekoppeld aan de de leeftijd van een kind. Dat is omdat de tekenontwikkeling van kinderen in fases verloopt en elke fase heeft zijn eigen kenmerken passend bij
een leeftijd. Je kan een tekening zien als een soort 'plattegrond' van het kind op dat moment. Deze plattegrond geeft mij de richting aan naar wat het kind op dat moment nodig
heeft. Daar pas ik de werkvormen en het materiaal op aan.
In dit blog kun je lezen welke informatie ik uit een tekening van een meisje haal.