Hoogbegaafde kinderen bekijken de wereld op een speciale manier. Niet alleen hun waarneming van de wereld is anders, ook het verwerken van deze waarnemingen loopt vaak anders. Dat maakt hoogbegaafde kinderen vaak intenser en sensitiever. Ze hebben minder stimulans nodig om een reactie op te roepen die ook veel heftiger en langdurigere kan zijn. 

De Poolse psychiater Dabrowski onderscheidde 5 'overexitabilities', waarvan er bij hoogbegaafde kinderen eigenlijk altijd minstens één sterk aanwezig is. Deze gevoeligheden worden vaak niet (h)erkend. 

  1. De psychomotorische gevoeligheid (grote beweeglijkheid, opgewondenheid, snel praten, impulsiviteit, lichamelijke onrust, bezig willen zijn, gedrevenheid, competitiviteit).
  2. De zintuigelijke gevoeligheid (sterk genieten van zintuiglijke waarnemingen, van schoonheid, beeldende kunst, literatuur, muziek, geluiden, kleur, vormen, verhoudingen, de natuur).
  3. De intellectuele gevoeligheid (diepgravende vragen  te stellen, problemen op te lossen en te zoeken naar dé waarheid. Het kan zich uiten door alles te willen analyseren, gepreoccupeerd zijn door logica en theoretische problemen, een scherp observatievermogen, onafhankelijk denken, kritisch zijn, symbolisch denken, ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten, denken over het eigen denken).
  4. De verbeeldende gevoeligheid (gebruik van beelden en metaforen in de taal, poëtisch taalgebruik, sterk vermogen tot gedetailleerde en levendige visualisaties, inventief en fantasievol zijn, snel wegdromen bij verveling, imaginaire vriendjes hebben, het leven dramatiseren, magisch en animistisch denken
  5. De emotionele overgevoeligheid (complexe gevoelens en emoties, een sterk en verfijnd gevoelsbewustzijn, een sterk vermogen tot empathie, een sterke gehechtheid aan personen, dieren of plaatsen en een emotionele intensiteit en sensitiviteit voor bijzondere kenmerken in een situatie).

 

Je kan je voorstellen dat deze gevoeligheden als 'lastig' worden ervaren. De kunst is om ze juist van een positieve kant te bekijken en ze talenten noemen. J zou denken dat beeldende coaching vooral geschikt is voor kinderen met een verbeeldend talent. Niets is minder waar. Binnen creatieve coaching zijn er voor alle talenten voldoende mogelijkheden om zich te uiten. Materiaal en werkvorm worden afgestemd op het kind.